1996 SKT 2026
SENASTE ARTIKLARNA
1 DEC
10 SEP
31 JAN
21 JAN
10 JAN
AKTUELLA VIDEOKLIPP - UPPDATERAD 15 JUNI 2026
THE GREYZONE
"The Grayzone's Wyatt Reed reports from the Dahiya district of Beirut, Lebanon 14 maj 2026" —
MARIA ZAKHAROVA
"Knowing How The Scandinavians Never Can't Get Enough of Those Blondes..." — Konstatin
JON ELMER - ELECTRONIC INTIFADA
"Day 979 of the Isreal genocide & day 102 of the Hezbollah 2026 defence"
Think BRICS
"Think Brics provide multipolar storytelling through human-validated analysis"
TIDNINGAR
YOUTUBE & SUBSTACK - ALTERNATIV GEOPOLITIK
SUBSTACK - ALTERNATIV GEOPOLITIK
På forumet Substack kan du hitta många av de mest intressanta och alternativa rösterna inom geopolitik, ekonomi, kultur och mycket mer. Många av dessa experter har också egna nyhetsbrev som du kan prenumerera på för att få deras insikter direkt i din inkorg. Ett måste för den som vill ha en bredare och mer nyanserad bild av världen!
NEDANFÖR LISTAR VI NÅGRA AV VÅRA FAVORIT KANALER
Vi är kunniga i engelska och behöver inte undertexter. Men det finns om du behöver det. Men försök utan och lär dig mer om språket, samtidig som du lär dig mer om världen ut ifrån ett alternativt perspektiv. För att slippa reklamen, tog vi ett premium abonnemang, det billigaste. Det Rekommenderas!
GLENN DIESEN
Norsk professor. Geopolitik, Nato och Ukrainakriget. En hyllad, norsk geopolitiska expert, som genom samtal och fakta, söker nya lösningar på infekterade konflikter. Med världens mest kända geoanalytiker som gäster. Her med John Mersheimer, ett program som fick över en milljon besökare. Ett måste om du söker svar på de svåra krig och konflikter i den västliga världen.
ALEX CHRISTOFOROU
Journalist och geopolitisk analytiker. Den mest roliga, sarkastiska och skarpaste rösten på nätet idag. Med sina dagliga vandringar ger han sina intryck och funderingar över alla omöjliga lägen i den västliga maktelitens, till synes, fastlåsta positioner. Med bra ljud och klar och tydlig röst, kan han väcka skratt med sin svarta humor, fast teman och baktäppet är mörka.
The Duran
En journalist och historiker. Alex Christofouro och Alexander Mercouris, Alex & Alex, två geopolitiska parhästar, har sedan 2016 levrerad de mest häpnadväckande och träffande analyser om omvärldens kriser. Med sina stora kunskaper och kontaktnät, är dom ett måste för den som vill veta vad som händer i världen just nu!
Alexander Mercouris
En journalist och historiker. Alex Christofouro och Alexander Mercouris, Alex & Alex, två geopolitiska parhästar, har sedan 2016 levrerad de mest häpnadväckande och träffande analyser om omvärldens kriser. Med sina stora kunskaper och kontaktnät, är dom ett måste för den som vill veta vad som händer i världen just nu!
Andrei Martyanov
En anerkänd rysk expert på vapen och krigshistoria, med bas i USA. Här finns det ingen nåde vad gäller beskrivande av Ukrainas proxieförsvar och sättet som USA för krig mot sina "vasaller" och fiender. Detta är äkta ögonblick av rysk historia. Becksvart och ofta väldigt roligt. Muntligt överförda från en verklig källa. Kan inte bli bättre!
The Electronic Interfada
Folkmordet i Palestina och krigshandlingarna i Mellan-Östern.En dedikerad grupp av unga människor, med bas i Beirut, som har följt Palestinakatastrofen sedan dag 1. Nu i dagarna 900 plus, ger de oss också en bild av kriget mot Iran, Hezbollah's kamp och andra frihetsstyrkors ställning i området. Otroligt kunniga och med grundlig research i sina analyser. Ofta med intressanta gäster.
Al Myadeen Channel
Den mycket kända Al Maydeen Channel och nyhetsorganisation i Libanon har överlevt alla angrep och försök på nedstängning av USA och Israel,och fortsätter att publisera nyheter från området med stort omfang och grundig research.
Freelensia
En kanal där du kan hitta tal av offentliga ledare världen runt. Alltid med undertexter eller bra engelska AI röster. Vår favorit är helt klart Maria Zacharova, rysk taleskvinna för utenriksdepartementer och självfallet Sergey Lavrov, "The Incomparable Diplomat".
Danny Haiphong
En ung amerikansk journalist och aktivist, som med stor insikt och omdöme levrerar geopolitiska analyser det är värd att lyssna till. Han har också fantastiska gäster, olika experter på sina fält som ger en annan vinkel än den som ges i mainstream media. Rekommenderas!
Daniel Davis Deep Dive
Daniel Davis är en av den äldre garde, med stor erfarenhet som offiser i det amerikanska försvaret. Han trodde på Trump från början men är nu en av hans och regeringens starkaste kritiker, med sin kanal på YouTube och Substack. Många färgrika och högst intressanta gäster.
Judge Napolitano - Judging Freedom
En dommare med decennier av erfarenhet i det amerikanska rättsväsendet. Han är skarp och hård mot dagens politik och ser imperiets fall. Alltid dom bästa tänkbara gästerna där frågor väcks om världens politiska utvekcling, sedd från ett alternativt, amerikanskt perspektiv.


PapaFahr — English Music & Poem of the Day

Fahrout Records presents

PapaFahr

Poet  ·  Musician  ·  Producer  ·  Author

English music, poetry and songs — all at papafahr.com

From the first English album recorded in Trondheim in 1985, to latestreleases — four albums and a collection of singles spanning four decades of songwriting.

· · · Albums · · ·

You Say

You Say
1985

The Award Album

The Award Album
2021

Home to Janis Joplin

Home to Janis Joplin
2008

Dont Go Swimming at the Lake

Don't Go Swimming
2022

· · · Singles · · ·

Call for You

Call for You

Praise

Praise

Man of the World

Man of the World

Close To Home

Close To Home

Found Out

Found Out

Grindstone Blues

Grindstone Blues

Battlefield

Battlefield

· · · Daily · · ·

Poem of the Day

"A new poem, every day."

A years count of original poems — in English and Swedish.
Words from four decades, published one by one.

Read Today's Poem

All music, lyrics, videos and poems — in one place.

Visit papafahr.com
Fahrout Records

Jemtland · Trøndelag · Scandinavia · The World


Questions? Write to fahrout@papafahr.com

NATO LT Jämtland 23 maj 2026
LÖRDAGSKOMMENTAREN 23 MAJ 2026

Inget hattifnattigt med NATO, Lovisa Arvidsson!

I lördagens LT, Jämtland, 23 maj 2026, skriver Lovisa Arvidsson att det är nåt Hattifnattigt med Nato i Jämtland och hon menar säkert att militären inte kan riktig bestämma sig för vilket ställe de vill ha sin bas. De vill lämna Torråsen och välja Brunflo för en större och mer permanent utbyggnad. Det efter stora protester av människor som använder Torråsen för fredliga utflykter och vill föra det vidare till sina barn och barnbarn i Östersund.

Säkerligen har en medborgare med visst inflytande protesterat. Säkerligen flera. Då Torråsen är ett kärt friluftsområde, där man desperat vill utöka ett tidigare skjutfält. Som man ännu inte har städat upp och röjt från vapenrester, efter nerläggningen av regementen i början av 2000-talet. Då Jämtarna stämde militären ur Östersunds kommun och valde universitet och lärosäte som ett mer humant alternativ.

NATO kan inte bara komma spatserande in och kräva områden. Det är fortsatt ett ganska stort motstånd mot militärbaser i Jämtland. Som blir bombmål om någon skulle följa Kristerssons sanslöst oansvariga råd; att börja skjuta långdistansraketer mot Moskva från några av Baltländerna.

Kriget USA har startat mot Iran, på Israels kommando, är något som upprör människor. För inte att snacka om kidnappande av presidenter och planerna om att ockupera Cuba och annektera Grönland. Allt som hänt under den sittande presidentens mandatperiod så långt, borde ge alla en tankeställare och få till konsekvens att man minskar eller helt förbjuder NATO-baser i Sverige. Att NATO är lika med USA, borde alla ha fattat nu. Dom "svenska" militärer som vill planera nya regementen i Jämtland, står på NATO:s skuldror och tror sig vara riktiga karlar.

Ledarskribenten i LT, Östersund, Lovisa Arvidsson gör det grova misstaget, intellektuellt och politisk, att skojigt jämföra NATO med några skönlitterära varelser, Hattifnatterna, i Tove Janssons böcker. Det är ingen som mördar någon i Tove Janssons böcker. Det finns inga vapenhot och invasioner i några av dessa böcker, vad jag vet. Hattifnatterna är en omskrivning av ångest, rädsla, manifesterad i Hattifnatter. Kalla varelser, som spöken, svåra att beskriva för läkare och Försäkringskassan. Ungefär som psykisk sjukdom, panikångest eller som en av många kvinnosjukdomar som "inte finns". I ett icke perfekt samhälle där sjukskrivna gärna jagas i perioder av osäker, politisk styrning.

Hon förlöjligar också miljöhänsynet, lagar om hur miljön skall tas i vara. Som också militären pliktar att förhålla sig till i sin etablering av regementen. Detta i en tid då Jämtland högljutt protesterar mot gruvdrift, ett stort hot mot miljön och Storsjöns värdefulla vatten. Tyvärr är det många äldre män i det socialdemokratiska partiet som älskar gruvor. (Män som älskar Gruvor)

Arvidsson har gjort detta misstaget förut. För något år sedan hävdade hon att NATO skulle göra kvinnor till "mjuka soldater". En uppmaning, tycks det, för att locka kvinnor ut i skyttegravarna — till, som alla kan räkna ut, en bråd död eller livsvarig psykisk eller fysisk skada. Alla vet att ingen kommer undan krig utan skador, även om psykiska skador inte syns på människan alla gånger. Man kan dra paralleller med antalet självmord efter USA:s invasion av Irak, som är mycket högre än alla stupade i det kriget. Likadant för alla USA:s krig.

Eller var det bara att tjejer ser sexiga ut i uniform, ledarskribenten menade..? Att en socialdemokratisk ledarskribent avdramatiserar NATO och närmast romantiserar denna krigsmaskinen, är ganska oroväckande. Speciellt för unga tjejer. Hon skriver så käckt i skydd av en betalmur, som gör att hennes artikel blir läst bland de redan "frälsta" i den socialdemokratiska ekokammaren. Liten chans för debatt. Och det under en valrörelse, då man borde debattera i alla tidningar. I kommersiellt och lättvindigt syfte, har ledningen och ägaren till de socialdemokratiska tidningarna bestämt att lägga även ledarspalten bakom en mur, bara några månader innan valet.

Det är trist. Vi tror på socialdemokratin som en rörelse. Ganska död nu, sedan många år, men vi vet det finns många unga människor med mera radikala och fredsälskande geopolitiska åsikter, som gärna vill åt några av de milliarder som finns i Socialdemokraternas kassa och skapa en riktig alternativ och mer socialistisk kampanj i denna ensidiga och liberala valrörelse, så långt. Men vad vet vi. Kanske alla unga i (S) har blivit tysta liberaler som är med i Det Socialdemokratiska (Arbetar)Partiet, enbart för dom vilda festerna och alla bjudningar.

Vi uppmanar alla unga väljare att inte tro på Lego-gubben Niklas, som blivit kommunalråd och jobbar för en militär etablering i Jämtland. Ganska säkert mot någon slags betalning. Hur många middagar, luncher etc. har han varit på som vi skattebetalare, genom försvarsmakten, kommun, och landsting, har fått pröjsa..?

Det behövs ingen militär satsning i Jämtland. Och modern krigföring är mobil och rörlig, där regementen och fasta installationer bara blir lätta bombmål för alla dagens missiler och droner. Det är enbart vapenindustrin, vapenlobbyister, Black-Rock Merz och andra inkompetenta, svaga ledare i Europa som vill rusta för krig. Det finns inga hot mot Sverige. Det Jämtland och världen behöver är diplomati och fredsförhandlingar!

Vi uppmanar också ledarskribenten Lovisa Arvidsson att sluta jämföra Tove Janssons fredliga universum med något som har med NATO, krig och dödliga vapen att göra. Och att hon sätter tryck på sina verklighetsfrånvända chefer och ledare för att öppna ledarsidorna och utöka den fria debatten.


Partiledardebatt 4 Maj 2026
MÅNDAGSKOMMENTAREN 4 MAJ

Debatt i LegoLand

LegoCamilla kastade på sitt blonda hår och stirrade rakt in i LegoUlfs hundögon. "Statsminister," frågade hon med den sortens stämma som får sömngångare att vakna, "hur har det egentligen gått?" LegoUlf log tillbaka med sina mjuka ögon, de som alltid verkar be om lite mer tid — och lite mer förståelse.

LegoAnders såg sur ut redan från start. Han hade hoppats på blod och dramatik. I stället fick han åtta Legofigurer som i stor utsträckning var överens om att sjukvården är dålig, att skatterna är antingen för höga eller för låga beroende på vem man frågar, och att det oavsett är den andra sidans fel. Debatten var stillsam. Oppositionen hade bättre argument. Det irriterade LegoAnders synbart.

LegoJimmy inledde med att tycka att vi har för mycket vindkraft. LegoAmanda sträckte upp honom genast om förnybar energi, varpå LegoTand meddelade att Centern är emot ny kärnkraft — och sedan satte sig ner igen med ett litet fundersamt leende, som om hon precis insett att det kanske inte var det smartaste att säga just nu.

LegoEbba dök upp i sin fiffiga dräkt och förklarade med ett strålande leende att allt som är fel i Sverige är det andra lagets fel, och att hennes lag är bäst på allting. Sjukvården? Deras fel. Vårdköerna? Deras fel. Att BB i Skåne inte har ordentliga lakan i fåtöljerna? Troligtvis också deras fel. "Verkligheten är bättre än det syns i debatten," förklarade LegoEbba, "tack vare oss." Sedan drog hon kvinnokortet och nämnde en miljard. Magdalena svarade att folk sitter med sträva papper i BB-fåtöljer i Skåne. Det gick hem.

LegoMagdalena var som alltid samlad och klar. Sosserna är arkitekten bakom allt som fungerar i Sverige — det är bara det att Tidö inte förstår ritningarna. Längsta vårdkön under hela mandatperioden, påpekade hon. LegoUlf log med sina hundögon och förklarade att varje gång vänstern styr växer köerna — och att de inte är framme ännu, men på väg. Vart, framgick inte riktigt.

LegoSimona var rasande hela tiden. Det var hennes uppdrag — att hamra loss på oppositionen, fast det inte var tillåtet med gräl. Hon löste det kreativt genom att hamra mjukt men ihärdigt, som en Legokloss mot en annan Legokloss: inget blod, men ganska högt ljud. Elevhälsogaranti, skatt på sparande, sänkta hyror, tandläkarreform och löner för felavlönade kvinnor. LegoSimona hann med mycket. LegoAnders såg mer sur ut för var minut.

LegoNooshi sa klart och tydligt ifrån om rättvisefrågorna. Deporteringspolitik skapar skräck och oreda. Ojämlikheter skapar otrygghet. Mer pengar till vanliga konsumenter, mer räls, fler hyresrätter. Det var tydligt, det var rakt, och det fick LegoEbba att svara att LegoNooshi inte kan någonting om hur vården styrs — vilket var ett något oväntat svar på ett resonemang om tågräls.

I ekonomiavsnittet förklarade LegoUlf att Sverige ligger högst i Europas tillväxtliga och att ordning råder på siffrorna. LegoMagdalena påpekade att en fullsatt buss med vanliga familjer åker ut i arbetslöshet varje dag och att matkassen kostat 30 000 kronor mer sedan Tidö tog över. LegoJimmy tyckte att S vill kasta ut helikopterpengar åt dödsdömda företag och att inflationen är farlig — vilket stämmer, men inte riktigt besvarade frågan. LegoJimmy fattade inte alltid vad de andra sa. Men han var tydlig: utvisa hellre terrorister än folk som bor hemma och sköter sig. Och inga ventiler.

Inkomstskillnaderna. Är det ett problem? LegoEbba tyckte inte det är något problem att rika blir rika, "så länge som människor ka—" och sedan tappades tråden lite. LegoUlf förklarade det jämlika Sverige, som tydligen inte betyder att alla är jämlika, men att det är bra om man kan bli rik som läkare eller invandrare. LegoAmanda sa att dom superrika måste dela med sig och att flera vräks. LegoJimmy sa att 100 procent skatt inte funkar och att mer skattepengar kommer med lägre skatt. Han fattade inte riktigt något, men han var övertygad.

Om tonårsutvisningarna var LegoTand lite lessen i mitten. Man kan knuffa ut folk vid 21 om de inte rotat sig, sa hon — men man ska inte bryta upp familjer. LegoAmanda sa att majoriteten av befolkningen inte vill ha denna politik. LegoEbba sa att deras lag har städat upp. LegoJimmy sa att man måste rösta på hans parti om man vill ha ordning. LegoAnders noterade att debatten fortfarande var påfallande stillsam.

Kvittningssystemet och vildarna tog upp slutminuterna. LegoMagdalena anklagade Tidö för att bryta ett handslag. LegoJimmy sa att S kan köpa vildarna om de vill — vilket var ett märkligt argument för demokrati. LegoEbba förväntar sig att kvittningssystemet löses under sommaren, men vill helst också ha ett burka- och slöjförbud, vilket är ett annat ämne men passade tydligen in i meningen ändå. LegoUlf förklarade att riksdagsledamöter i grund och botten borde gå och rösta i riksdagen. Ingen invände. LegoAmanda sa att LegoJimmy fuskade till sig en majoritet i riksdagen. Det glömmer ingen.

LegoCamilla tackade för sig och kastade på håret en sista gång. LegoAnders log ett litet, bistert leende. Åtta Legofigurer packades ner i sina respektive lådor, redo att plockas fram igen om fyra månader, när det riktiga valet är här. Om inte LegoJimmy kuppar hela valet med hjälp av sina fingerfärdiga Israelska vänner.

Då blir det något helt annat än Legoland.

P.S. Äntligen fick vi pengar till praktikant och en ny design på vår slitna site!


1 Maj 2026
FÖRSTAMAJKOMMENTAREN 2026

I dag är dagen då alla borgare, i våran ungdom, tog på sig en vit skjorta och sågs arbeta i trädgården. Många dog, förstås, då en sådan ansträngning blev mycket tyngre än dom kunde klara av. Röda faner fanns på den tiden i överflöd, och ingen var rädd för att kalla sig kommunist eller socialist.

Ingen är rädd heller i dag, för att gå ut och protestera för Palestina. Även om dom riskerar att bli arresterade för att hålla upp en skylt som staten har bannlyst, något som händer lite varstans i det EU ingen längre känner igen.

Det är vissa regler för ett 1 Maj tåg och många bara orkar inte gå i samma tåg med socialdemokrater och vänsterpartister, som har blivit lika objektiva som public service och media runt om. Dom vill helst inte prata om folkmord, sionister eller hur Europa med sitt fega, usla ombudskrig mot Ryssland, nu har dödat snart 2 miljoner Ukrainare. Vi känner alla till fackombuden, som kämpar för dom arbetande på golvet. Som Syndikalisterna, självständiga. Oberoende av den rådande politiska makten.

Men ombudsmän i krig? Det har du kanske inte hört om. Ingen får snacka om detta i SVT eller TV4. Eller i alla tidningar som är beroende av annonser.

Ukrainarna är våra ombudsmän i Ukrainakriget. Medan vi tjänar storkovan på vapen, står svenska höga "militärer", som aldrig varit i närheten av ett skarpt angrepp, på TV, i bästa sändningstid och säger hur vi skall knäcka Ryssland och eliminera dom ur historien. Inte så direkt som presidenten i USA, som säger han vill bomba Iran tillbaks till stenåldern. Nej, lite mer sofistikerad, i inlindade "militära" termer, uttalar dom dessa sina önskningar.

Våra egna barn och barnbarn vill vi inte skicka till Ukraina. Vi har ju ombud, som redan är tvångsrekryterade, som situationen är nu.

Så många miljoner har flytt kriget. Dom tror inte på det.

Dom tror inte på guld och gröna skogar med EU- och NATO-medlemskap.

Alla visste hur Ukrainare blev utnyttjade till slavarbete i Europa så fort Sovjetunionen föll på 90-talet. EU ville åt Europas matkista, eller kornbod, som Ukraina alltid kallats. NATO, med USA i första leden, ville åt Ryssland. Knäcka det och göra om det till en McDonalds affär. Svenska politiker drömmer om att våra svenska värden skall råda i Ryssland. För Sverige är tydligen den bästa demokratin i världen.

Det sägs att det är en modell för alla länder.

Så idag, när du går under en fana i ditt lokala 1 Maj tåg, se till att den är röd.

Se till att det är ombud bakom den fanan som kämpar för vanligt folk som kämpar för fred och utjämning av Sveriges intäkter. Gå inte bakom fanor som säger tillväxt och rättvisa. Det finns ingen rättvisa i ett Sverige eller ett EU som rustar för krig.

Det finns inga pengar över till människor som behöver det, i en tillväxt som är grundat på vapenproduktion och krigskapitalism.

Men om det bara är ett tåg på den orten där du bor?
Gå i det tåget och känn dig modig.

Det är en viktig dag och du kan för en stund glömma alla moderater, sverigedemokrater och andra vilsna högermänniskor som inte har nåt tåg att gå i. Dom får påta i sin trädgård och vara nervösa över hur stort och långt 1 Maj tåget i deras by kommer bli.

Skicka gärna varma tankar till alla ängsliga, sköra vänstermänniskor som aldrig skulle vågat befinna sig i någon slags folkmängd av något slag.
Du går också för dom.

Du är modig för så många! Alla krafter räknas i denna kamp om krig och fred, välfärd och välstånd för alla. Mot militärtjänst och utvisning för dom oönskade.

Tack för din insats. För din närvaro och ditt deltagande.
För att du kanske också redan gått i otaliga tåg för Palestina.
Du är modig och vi tackar Dig!

Snart kommer valet.
Då kan vi Alla slåss tillsammans!
Med varsin valsedel!

P.S.Vi vet dom flesta är grundligt indoktrinerade om vad som händer i Iran. Genom public service och all svensk media har vi fått en historia om en fruktansvärd islamistisk regim. Nu, i mobiltelefonernas tid och med sociala medier nära till hands, har miljoner unga fått bättre och mer korrekt information om detta landet, som alltid har varit väst sin fiende nummer ett. USA och EU har i över 40 år försökt knebla Iran med alla restriktioner tänkbara. Som vi ser vill inte Iran låta sig knäckas. Vi ser fram mot en ny generation av vanliga unga människor med större tolerans för oliktänkande, där resor till länder annat än dom väkända turistorterna blir mer som en självklar sak.


Søreidesleksak
LÖRDAGSKOMMENTAREN 11 APRIL

Hur stor är din?

Allt du trodde skulle hända, på grund av krisen i Hormoz, kommer att hända. Fast det blir värre. Ingen i det så kallade mainstream media kommer ge dig nog information om hur det kommer att drabba lokalpolitiken där människor bor. I glesbygden. Utanför landsvägen.

Pengarna till den militära upprustningen har redan ätit upp alla vägbudgetar som gäller ytterområdena. Grusvägarna till de små byarna blir inte lagade. Förskolor och skolor läggs ner för att spara pengar. Tillskotten till kommuner och landsting blir mindre. Biljetterna till buss, tåg och drivmedel för de bilar människor behöver för att handla och åka till jobbet — allt blir dyrare. Hur mycket dyrare vet ingen.

Det finns ingen planering för detta krisläge. Man jämför med oljekrisen i början av 70-talet och alla experter är överens om att den här krisen kommer att bli värre.

På tisdag den 7 april kom presidenten med vad som liknade ett kärnvapenhot. Språket, fulheten, den sannolikt icke-diplomatiska tonen upprörde hela världen — helt in i hans egna kretsar. På onsdag en stilleståndsöverenskommelse, där en tiopunktsplan från Iran godkändes. Men Israel bombade då Libanon och centrala Beirut på det värsta vis någon har sett.

Det borde gå upp för alla, även i USA och presidentens krets, att det är Israel som hela tiden har lockat och tvingat USA in i detta krig. Deras mål är att förinta Iran och fortsätta med sitt Greater Israel. Men landet ligger halvt i ruiner. På slagfältet i Libanon vinner Hizbollah, och det är ett nederlag som Netanyahu inte klarar av att hantera. Han vet att hans dagar är räknade och är desperat. Så avtalet hänger på en tunn tråd redan.

Vi kan bara drömma om att USA äntligen tar tag i Israellobbyn och tvingar dem att stoppa. Iran kan inte låta detta vansinne av ett folkmord fortsätta och tvingas bryta vapenvilan — nästan oavsett vad det kostar. Israels och USA:s folkmord är anledningen till att Iran dragits med i kriget.

Iran har alltid stött Palestina och alla grupper som är förtryckta och förföljda av dessa kolonialistregimer, som strävar mot en världsordning som inte längre finns. Den multipolära världen är här, med BRICS och ett dollarsystem i sjunkande värde.

Iran har visat att det går att vinna över USA med konventionella vapen, och den segern behöver hela världen.

Kina övertygade dem att gå till vapenvila och förhandlingar. Det var tydligen ett stort misstag av Kina — Iran har bevisat att USA aldrig går att lita på. Nu skrämde de världen med ett förtäckt kärnvapenhot.

Bara fega nationer, förlorarna, arméer som inte kan slåss ärligt, hotar med kärnvapen. De bomber civila med flyg. De vill tvinga alla länder in i det "demokratiska" imperiet. Den här gången kommer det att ta stopp. Imperiet förlorade.

P.S. Drone- och vapenkapplöpet är i gång. På bilden ser vi Ine Eriksen Søreide, från 2016, på besök hos Kongsberg Gruppen, Norges största vapenexportör. Hon var då utrikesminister och hade ansvar för att sälja vapen till krigförande länder, som Saudiarabien, som bombade civila i Jemen. Nu är hon ledare i Høyre och kommer ge FRP en match i valet 2027, med alla norska neo-cons och hökar i ryggen. Det bådar inte gott.


Sinverstefiende
TORSDAGSKOMMENTAREN 9 APRIL

Israel har tagit sitt kanske sista och största steg mot slutet på sitt sionistiska projekt. Den senaste bombningen av Beirut var något mer fruktansvärt än någonsin tidigare upplevt i Libanon.

Det var självaste Benjamin och hans regering av fanatiska högerpolitiker, med uppdrag att rädda honom från fängelse, som till slut visade alla som vill se: hur staten Israel försöker, med bomber och granater, att etniskt rensa sitt stulna land. Med en sällan skådad grymhet och ett osannolikt övervåld — som kanske kan jämställas med då USA bombade julen in över Vietnam på 60-talet. Jämförelsen är helt rimlig, men med tanke på det lilla landet Israel och den ännu mindre befolkningen i Gaza och Libanon, utan någonstans att fly — det värsta vi sett i vår tid. Och vi har varit med ett tag.

Grunden för antisemitism är inte svår att se nu. Den har de flesta israeliska regeringar lagt i alla år och odlat fram. Det handlar inte om judar i Malmö eller alla de människor, spridda runt om i världen, som fått judendomen i arv — inpräntad i sig. De kan inte straffas för Israels galna regeringschef och detta ultimata försök på sionistisk imperialism. Vi kan skylla på USA så klart. På deras ändlösa, misslyckade demokratiexperiment och alla dessa världspolispresidenter. Men att hata den vanlige amerikanaren eller en lika indoktrinerad jude i sin vardag, där vi alla försöker göra så gott vi kan, är fel väg att gå. Inte mer hämnd.

Hämndfrågan har den galna presidenten Benjamin redan löst — med att visa sin ondska på ljusan dag, för oss alla. Efter denna brutala massaker kommer det inte gå så bra med PR-jobbet för alla dessa människor som springer runt och anklagar kreti och pleti för att vara antisemiter och sionisthatare. De får i stället sitta som utskämda dårar i FN och försöka rädda sitt statsprojekt med en 3D-printad judestjärna. Det går inte hem. Inte all världens lidelse är argument nog för massaker.

De får ha sin sekt och vara i fred i sina bönehus med sin egna världens fånigaste religion och dansa på sina glasskärvor. Vi behöver inte bry oss längre. Benjamin har förenat alla muslimer och deras vänner i hela världen. En fredlig lösning kan vara i sikte.

Alla sionister kan, till att börja med, sluta springa omkring och låtsas som de är Guds utvalda folk med rätt att skälla ut muslimer, fria skribenter, grannar och alla andra som inte faller på knä för dem. Vi är bara så trötta på det. Vi och alla med viss tankekraft har ju för evigheter sedan kommit överens om nazismen och gjort allt vi kan för att den inte skall uppstå igen. Väldigt många av oss kämpar varje dag mot rasism och hatfulla yttringar i vardagen.

Vi måste lära oss att leva tillsammans på ett bättre sätt än det vi ser nu på alla våra skärmar. Vi får sluta behandla våra medmänniskor som slavar, stänga in dem och övervaka dem som djur. Då kan fruktansvärda saker hända — det kanske blir terrorister av dem, som bildar en väpnad grupp och plötsligt bryter ur buren med kallt hat i ögonen. Och det vill ingen bli drabbad av.

Vi är inte så särskilt konspiratoriska av oss och basunerar inte ut teorier om att Benjamin och hans gossar offrade en massa dansande ungdomar — för dem helt ovidkommande gäster — som lockbete åt Palestinas väpnade grupper, med syfte att skaffa ett alibi för “den slutliga lösningen” på sitt Palestinaproblem. En hämnd som skulle välsignas av alla, som den efter elfte september 2001. Men det finns inga bevis för en sådan teori, och vi överlåter hellre saken att grundligt efterforskas i Haagdomstolen.

Vår teori är att något gick fruktansvärt snett. Som en tryckkokare när ventilen inte fungerar och kocken inte skött underhållet av sina dyra köksmaskiner.

Vårt stora hopp nu är ett snabbt eldupphör och ett kvickt uppvaknande för Guds utvalda regering, som av en blixt blir varse om den enda riktiga lösningen: lämna tillbaka det stulna landet så fort som möjligt. Sprid ut er över världen och dyrk er gud som andra respektabla religiösa människor har gjort i alla tider. Ett tips är att lära lite av pingströrelsen och varför inte Livets Ord — som finns på de mest otillgängliga orter med sina stillsamma, religiösa gärningar.

Små religioner behöver ingen egen stat — och i alla fall inte en stat som för sin överlevnad behöver en amerikansk världspolis och en NATO-allians med krigshetsande marionetter för att skydda flankerna. Det tror vi många fler fattar efter detta flagranta brott mot Palestina och hela mänskligheten. Benjamin kommer att få sitt livstidsstraff i domstolen i Haag. Palestina kan äntligen, tillsammans med världens folk, hissa flaggan för enstatslösningen. Alla muslimer kan andas ut och förenas i detta. Kanske nästa generation tar chansen att leva utan islamofobi, homofobi och rasism i alla dess former — och låter människan få tid att fokusera på klotets överlevnad, som för oss alla borde vara det allra viktigaste.

Så ser vi för oss lösningen på Palestinafrågan, från det avlägsna hörn vi sitter och observerar. Det kan vara fel. Men vi främjar mest fred och försoning. Så det kan lika gärna vara helt rätt.


SKANDINAVISK
KOMMENTAR
START ARKIVET